Panduan Memancing

Panduan
Berikut adalah beberapa panduan dipastikan anda memperoleh tangkapan terbaik bagi setiap trip memancing. Yang penting, anda benar-benar konsentrasi memancing!
  1. Jangan meminum yang ber akhohol – Ini tindakan bijak untuk menyampingkan berbagai perkara buruk berlaku di lokasi pancing. Walaupun kononnya minum alkhohol bakal mengundang kegembiraan sebenarnya perbuatan itu bukan saja menyusahkan diri sendiri ikut menyusahkan teman seperjalanan, lebih baik anda meminum lebih banyak jus buah-buahan, air mineral dan minuman ringan lain. meminum air karbonat mampu mengatasi masuk angin dalam perut sekali gus muntah.
  2. Pada malam atau ketika berada dalam cuaca sejuk, minum lebih banyak minuman panas seperti kopi, minuman tenaga dan tonik. Ini bagi memastikan badan andaakan hangat dalam cuaca sejuk itu.
  3. Jangan berpikir soal membeli makanan bertenaga dan berkhasiat terutama untuk dibawa ke lokasi pancing. Tenaga diperlukan untuk anda melakukan pancingan dasar, pancingan berumpan atau pancingan layang. Malah memancing adalah aktiviti fisik yang memerlukan banyak tenaga. Jika anda terasa lapar, letih atau lesu, ini mengundang fikiran anda untuk cepat pulang ke rumah.
  4. Jangan sekali-kali lupa membawa topi sekali pun anda tidak mau memakainya. Sekalipun anda mungkin tahan dan mampu terhadap panas terik tetapi topi mungkin diperlukan jika hujan atau angin malam. Kepanasan sebenarnya turut melemahkan badan. Jadi dengan bertopi atau memancing di tempat yang terlindung, ini akan menyimpan tenaga anda!
  5. Pastikan anda senantiasa dalam keadaan bersih dan kering. Sebab itu, pemancing yang baik senantiasa membawa memakai sarung tangan agar telapak tangan anda bersih. Cuci tangan selepas memasang umpan seperti dedak, cacing dan ikan. Ini untuk dianjurkan bagi anda menggunakannya bagi memegang makanan atau minuman.
  6. Senantiasa berhati-hati ketika berada di tebing sungai, atau laut terutama ketika musim hujan. Tebing ketika itu licin dan anda mungkin tergelincir. Ingat, jatuh tergelincir akan menyebabkan berbagai bentuk bahaya dan kecederaan. Malah tahap paling serius anda mungkin lemas dalam air!
  7. Jika ada nyamuk, agas atau serangga lain yang menggigit, anda boleh menangani dengan menyapu permukaan kulit yang dengan salap (balm) anti-serangga. Anda benar-benar tidak boleh memancing jika asyik melayani nyamuk!
  8. Jika anda berhasrat memancing , pastikan anda tahu di mana hendak beristirahat seketika bila badan gatal. Sebab itu, pastikan anda memakai salep, pakaian bersih dan kering untuk mengelap gatal.
  9. Jangan membawa terlalu banyak perkakas di lokasi pancing . Bawa yang perlu dan berkongsi dengan rekan adalah cara terbaik mengurangi beban.
  10. Jika anda bermalam di lokasi pemancingan, pastikan anda membawa peralatan lengkap untuk tidur seperti beg tidur, kelambu, pangkin mudah pasang dan kemah.
Share This Article : Facebook Twitter Google+ Linkedin

1 Komentar "Panduan Memancing"

Umpan Ikan Mas Kilo Gebrus 10 April 2018 pukul 15.59 WIB Permalink

the information you submit is good and thank you


Essen Aroma Salak


Komentator Gabung Buka Emot

BergabungX

 
Top